Kategóriák

Ajánlat



Diéták

Hirdetés


Atkins diéta – mellőzzük a szénhidrátot!

Atkins diéta

Az Atkins diéta alapelve

Sokan azért szeretnek az Atkins módszerrel fogyókúrázni, mert az Atkins diéta során nem kell éhezni, így tulajdonképpen koplalás nélkül szabadulhatunk meg súlyfölöslegünktől. Habár az Atkins diéta alapjaiban négy különböző fázisra bontja szét a fogyókúrát, tulajdonképpen ez a módszer is egy egészségesebb életmódra próbál nevelni minket.

Az Atkins diéta lényege az úgynevezett lipolízis, azaz a zsírégetés tudatos beindítása. Legtöbbünk szervezet ugyanis automatikusan tartalékol, azaz szépen építi zsírpárnáinkat, de azok lebontására sokunk étrendje miatt szervezetünk képtelen. Éppen ezért az Atkins diéta étrendje úgy lett kialakítva, hogy a zsírlebontás folyamatát beindítsa, majd fenntartsa és rákényszerítse szervezetünket arra, hogy a szükséges energiát a zsírpárnáink lebontásából nyerje.

Az Atkins diéta legfontosabb tápláléka a hús. A diéta alapelve, hogy a teljes fogyókúra alatt lecsökkentjük a szénhidrát bevitelét szervezetünkbe. Mivel így az egyik legfontosabb energiaforrást vonjuk meg szervezetünktől, ezért mesterségesen rákényszerítjük testünket arra, hogy beindítsa a zsírbontást, ami szépen lassan súlyvesztésünket eredményezi majd.

Az Atkins diéta fázisai

  1. fázis: az Atkins diéta első két hete talán a fogyókúra legkeményebb, legemberpróbálóbb része, mert ebben a két hétben kell elérnünk a lipolízis beindulását, ami csak nagyon komoly szénhidrát elvonás segítségével valósítható meg. Az első két hétben ajánlott naponta maximum 20 g szénhidrát bevitele. Ügyelnünk kell a boltban kapható felvágottak, kész ételek fogyasztásával is, mert ezekben gyakran található hozzáadott cukor. Kerüljük a rántott ételeket is, mert a panír is túlságosan sok szénhidrátot tartalmaz. Az első két hétben éppen ezért mellőznünk kell minden olyan ételt, melyek szénhidráttartalma magas, teljesen ajánlott kiiktatni az alábbi ételeket, alapanyagokat:
    • gyümölcs,
    • kenyér,
    • tészta,
    • gabona,
    • keményítő tartalmú zöldségek (krumpli, kukorica);
    • tej,
    • joghurt,
    • túró;
    • olajos magvak (dió, mogyoró stb.);
    • kávé,
    • tea és egyéb koffein tartalmú italok.

    Az Atkins diéta első két hete alatt törekedjünk az alábbi ételekből összeállítani magunkat minél változatosabb étrendet:

    • Fehérje forrásként fogyasszunk baromfit, halat, kagylót, tojást és vörös húsokat.
    • Zsír forrásunk legyen vaj, majonéz, olíva olaj, sáfrány, napraforgó vagy más hidegen préselt növényi olaj.
    • A napi 20 g szénhidrátot törekedjünk zöldsalátával, zöldségekkel, valamint kis mennyiségben sajttal, tejföllel és tejszínnel bevinni.
    • Ha édesen szeretünk valamit akkor cukor helyett használjunk szukralózt, szaharint vagy ciklamátot. ne fogyasszunk azonban semmilyen -ózra végződő édesítő szert, többek között mellőzzük a maltóz és fruktóz használatát is. Az egyébként népszerű ászpártám használatát sem javasolja a diéta a feltárt lehetséges kellemetlen mellékhatásai miatt.
    • Nagyon fontos, hogy bőségesen fogyasszunk folyadékot, igyunk legalább napi két iter vizet, vagy szódát. Ha kávét vagy teát szeretnénk inni, akkor mindenképpen koffeinmentes változatot válasszunk.
    • Ételeinket ízlés szerint fűszerezhetjük, csak arra ügyeljünk, hogy olyan fűszerkeverékeket ne használjunk, melyek tartalmaznak hozzáadott cukrot.
  2. fázis: ha túl vagyunk az első két hét megpróbáltatásain, akkor a továbbiakban fokozatosan növelhetjük a napi szénhidrát bevitelt. A harmadik héten naponta 25 g, a negyedik héten napi 30 g, stb. szénhidrátot vigyünk be szervezetünkbe. Ha észrevesszük, hogy egy adott héten már nem fogyunk tovább és szeretnénk még további súlyfölöslegtől megszabadulni, akkor csökkentsük vissza a napi bevitt szénhidrát mennyiséget. Annak érdekében, hogy a fogyást minél tovább fenn tudjuk tartani érdemes a szénhidrát bevitelt az alábbi sorrendben bővíteni:
    • első lépésben bővítsük a bevitt szénhidrát bevitelt további zöldségekkel,
    • a következő héten bevezethetjük étrendünkbe a túrót és a sajtokat,
    • a következő lépésben jöhetnek az olajos magvak,
    • majd a bogyós gyümölcsök,
    • hüvelyesek;
    • és végül bevezethetjük étrendünkbe  a keményítőtartalmú zöldségeket, azaz a krumplit és a kukoricát is.
  3. fázis: ha elértük az áhított súlyunkat, akkor a diéta harmadik fázisában meg kell tanulnunk megtartani ezt a súlyt. Ebben a fázisban bevezethetjük a többi szénhidrátot is étrendünkbe, azonban folyamatosan nyomon kell követnünk, hogy milyen szénhidrát bevitel mellett vagyunk képesek megtartani súlyunkat. Ez egyénenként teljesen változó. Valakinél több, valakinél egészen kevés szénhidrát bevitel mellett áll majd be testsúlyunk.
  4. fázis: a negyedik fázis célja tulajdonképpen életünk hátra lévő részében megtartani súlyunkat. Aki eljut eddig a fázisig az már tisztában van azzal, hogy milyen mozgás igénye és milyen mennyiségű szénhidrát bevitelre van szüksége ahhoz, hogy folyamatosan meg tudja tartani testsúlyát. Az Atkins diéta végeredményben tehát nem csak egy fogyókúra, hanem szervezetünk, táplálkozásunk folyamatos kiismerése és ennek a tudásnak a birtokában annak irányítása.

Ahhoz, hogy pontosan ki tudjuk számolni a napi bevitt szénhidrát mennyiséget, használjuk folyamatosan a tápanyag táblázatot!



?>