Kategóriák

Ajánlat



Diéták

Hirdetés


Szétválasztó diéta

szétválasztó diéta

A szétválasztó diétát Dr. Martin Noelke német orvos alkotta meg a szintén népszerű testkontroll diéta tökéletesítésével. Noelke állítólag megtalálta annak tudományos magyarázatát, hogy a szétválasztó diéta miért segítheti elő a fogyást. Diétájában könnyen követhető, egyszerű szabályokat írt le annak érdekében, hogy azokat mindenki könnyen megjegyezhesse és alkalmazhassa.

A szétválasztó diétában alapvetően a fehérje és szénhidrát bevitelt választjuk el egymástól táplálkozásunkban. Miért lehet hatásos ez a módszer, miért segíthet ez a fogyásban? Dr. Noelke azt állítja, hogy a szénhidrát és fehérje elválasztás hatására jelentősen csökkenthető a vér inzulin szintje. Mivel az inzulin a vércukor szint szabályozása mellett felelőssé tehető a zsírszövetek képződéséért illetve azok  gyarapodásáért is, ezért lehet kedvező egy fogyókúrában az elválasztás. Amikor például kifejezetten fehérjedús ételeket fogyasztunk, akkor inzulinszintünk alacsony szinten áll be, ráadásul az ilyen étkezések után a telítettség érzésünk is tovább megmarad.

Dr. Noelke szerint a szétválasztó diéták korábbi formáiban túlságosan bonyolultak és nehezen megjegyezhetőek, betarthatóak voltak, ezért ő úgy módosította, egyszerűsített le a szabályokat, hogy azokat mindenki átlássa. A diéta lényege, hogy amikor eszünk, akkor a fehérjében és a  szénhidrátban gazdag ételeket egyszerre soha nem szabad fogyasztanunk. Viszont a fehérje illetve szénhidrát gazdag ételeket kiegészíthetjük úgynevezett semleges ételekkel. Ezek olyan ételek, amelyek szinte egyáltalán tartalmaznak fehérjét és szénhidrátot. Másik fontos szabály, hogy két olyan étkezés között, amely szénhidrátot vagy fehérjét tartalmaz legalább négy órának kell eltelnie. Köztes étkezéseknek pedig leginkább gyümölcs javasolt.

A szétválasztó diéta legfontosabb alapfogalmai:

Alapszabály, hogy a semleges élelmiszerek a másik két csoport ételeivel szabadon keverhetőek., de a szénhidrát és fehérje tartalmú ételek egymással soha nem kombinálhatóak!

Dr. Noelke tudományos kísérletek keretén belül is igazolta, hogy a fent leírt egyszerű szabály betartása mellett a szétválasztó diéta javítja a zsírégetést és csökkenti a zsírok beépülését a zsírszövetekbe. Ez pedig hosszabb távon egyrészt fogyást, másrészt az ideális testsúly megtartását segíti.

A szétválasztó diétát hosszabb távra ajánlja dr. Noelke, mert ennek segítségével lassú fogyás (havi 2-3 kg) és a az úgynevezett jojóeffektus is elkerülhető. Tulajdonképpen a szétválasztó diéta étrendünk tudatos módosítása úgy, hogy lényegében nem eszünk kevesebbet, csak másként csoportosítjuk az elfogyasztott ételeket. Mivel ennek a diétának a jótékony hatása hamar észlelhető, ezért könnyű elfogadni  a diéta hosszabb távú betartását is. A havi 2-3 kg leadásához ugyanis egyáltalán nincs szükség éhezésre.

Mint minden más diétánál, a szétválasztó diéta esetén is a javasolt a rendszeres testmozgás. A fizikai megterhelést célszerű úgy végezni, hogy soha ne fulladjunk annyira, hogy ne tudjunk egy hosszabb mondatot egyben elmondani. Ajánlott az edzéseket reggel az első étkezés előtt elvégezni, mert ilyenkor még igen alacsony vérünk inzulinszintje, ezért ezek az edzések hatásosabbak a fogyást illetően.

A szétválasztó diéta alapelvét is sokan megkérdőjelezik. Elsősorban azok  kritizálják a módszer hatékonyságát, akik azokban a diétákban hisznek, ahol a bevitt kalóriamennyiséget kell csökkenteni ez ugyanis a szétválasztó diétánál nem elvárás, épen ezért vonják hatásosságát sokan kétségbe. A kritikusok mellett szólt hosszú ideig, hogy a szétválasztó diéta működésére sokáig nem találták a tudományos magyarázatot. Mióta azonban tisztázódott az inzulin szint jelentősége a zsírszövetek képződését illetően a módszert már sokkal nehezebb tudományos alapon kritizálni.

Dr. Noelke szétválasztó diétájának alapszabályai:

  1. Mivel a cukros ételek megemelik az inzulin szintet, ezért lehetőség szerint kerüljük a cukor, az édességek és a sütemények fogyasztását, mert a jelentősen megemelkedett inzulin szint néhány órával későbbi csökkenése farkaséhséget eredményezhet.
  2. Igyekezzünk teljes kiőrlésű kenyeret fogyasztani a fehér lisztből készült kenyér helyett. Az így bevitt rostok miatt tovább tart jóllakottság érzetünk és az inzulintermelést is csökkentjük.
  3. Csak alacsony kalóriájú italokat igyunk, kerüljük a cukros üdítőket és szeszes italokat!
  4. A szétválasztó diéta jellegéből adódik, hogy a szénhidrátokban gazdag ételek nem tartalmaznak húst, ami tulajdonképpen vegetáriánus menük beiktatását jelenti az étrendünkbe. A rizs, tészta és burgonya féléket ugyanis zöldségekkel érdemes kombinálnunk úgy, hogy mindig törekszünk nagyon kevés zsiradék használatára.
  5. Amikor hús vagy halételt fogyasztunk, akkor pedig minden esetben csak zöldség köretet együnk ahhoz. Ilyen esetekben lehetőség szerint kezdjük az étkezést nyers zöldségből készült salátával. Soha ne együnk a halakhoz, húsokhoz rizst, tésztát,  kenyeret vagy krumplit!
  6. Gyümölcsöt lehetőség szerint főétkezéssel együtt ne, csak tízóraira vagy uzsonnára fogyasszunk!


?>