Kategóriák

Ajánlat



Diéták

Hirdetés


Hogyan csökkentsük a kalória bevitelt?

Kalóriák

Sokan egyáltalán nem gondolkodunk el azon, hogy mennyi lenne az ideális kalória bevitel például egy kizárólag ülő munkát végző ember számára. Nagyon gyakran előfordul velünk, hogy szinte semmit nem eszünk egész nap és mégsem vagyunk képesek fogyni. Gyakran mindez azért van, mert elfeledkezünk arról, hogy például egy kis üveg cukros üdítő megivásával akár egy jól összeválogatott kiadós reggeli kalória tartalmát is bevihetjük. De nem is kell feltétlenül a cukros szénsavas üdítőkre gondolnunk, mert szinte hasonló a helyzet a sokkal egészségesebbnek hitt dobozos gyümölcslevekkel, nektárokkal.

Ha nem szeretnénk alapjaiban megváltoztatni étkezési szokásainkat, de hajlandóak vagyunk egy kicsit jobban odafigyelni arra, hogy mit eszünk és mit iszunk meg, vagy éppen arra, hogy az egyes ételeket milyen alapanyagokból készítjük el, akkor máris egy lépéssel közelebb leszünk ahhoz, hogy hosszabb távon egészségesebben éljünk és akár meg is szabaduljunk néhány felesleges kilótól.

Fontos és kedvelt táplálékaink közé tartozik például a tej és a tejtermékek. A megfelelő kalcium bevitelt sokan ezekkel a táplálékokkal oldjuk meg. Nem is gondolnánk azonban, hogy ha odafigyelünk az elfogyasztott tejtermékek zsírtartalmára, akkor alig csökkentve azok élvezeti értékét, jelentős kalória mennyiséget spórolhatunk meg. Ha például egy bögre tej elfogyasztásakor nem egy zsírosabb változatot, hanem mondjuk egy 0,1%-s változatot választunk, akkor akár 100 kalóriával is kevesebbet vihetünk be szervezetünkbe. Ez nem tűnik soknak, de gondoljunk bele, hogy 100 kalóriától megszabadulni nem is olyan egyszerű, mert fél óra sétálás alatt éget el szerveztünk körülbelül ennyi kalóriát. A tejtermékek esetén is érdemes odafigyelnünk azok zsírtartalmára, mert a tejföl, joghurt, sajt és egyéb tejtermékek esetén is főként a csökkentett zsírtartalmú  változatok beiktatásával tudunk jelentős kalória bevitelt megspórolni.

A zsír mellett a másik legfontosabb energiaforrásunk a cukor. Nem is gondolnánk, hogy mennyi olyan, egyébként egészségesnek hitt, étel van, amelyek túlságosan sok cukrot tartalmaznak ahhoz, hogy megfelelő helyük legyen az egészségesebb, diétásabb táplálkozásban. Nagyon egyszerű megoldásnak tűnik például sokunk számára, hogy gyümölcs vagy frissen facsart gyümölcslé helyett dobozos gyümölcsleveket, nektárokat fogyasszunk. Nagyon észnél kell azonban lennünk az ilyen termékek fogyasztásakor, mert jó néhány dobozos gyümölcslé tartalmaz hozzáadott cukrot, mely jelentős kalória bevitelt tud okozni az adott termék fogyasztásakor. De hasonló csapdába eshetünk akkor is, ha gyümölcsjoghurtot fogyasztunk és nem figyelünk rendesen oda, hogy milyen összetételűt választunk, mert ezek között a termékek között is nagyon sok olyat találhatunk a boltok polcain, melyek jelentős mennyiségű hozzáadott cukrot tartalmaznak. Ha mégis lusták vagyunk és nem akarunk bajlódni a frissen facsart gyümölcslé elkészítésével, vagy éppen nincs kedvünk saját magunknak készíteni otthon gyümölccsel feldobott joghurtot, akkor nagyon figyelmesen válogassunk ezek közül a termékek közül is, mert könnyen abba a hibába eshetünk, hogy túlságosan kalóriadús változatokat fogunk ki.

Egyre népszerűbbek a diétázók és az egészségesebben táplálkozók körében a különböző saláták is. Sajnos sokan azt gondoljuk, hogy a valóban diétás és alacsony kalóriatartalmú  zöld saláták mellett, melyeket mondjuk csak egy könnyű citromos öntettel dobunk fel, azok a majonézes saláták is segítenek nekünk a fogyásban, melynek szintén nagy népszerűségnek örvendenek. Azonban egy majonézes burgonya saláta, francia saláta vagy például a kaszinótojás igen kalóriadús ételnek számít, főleg, ha tömény majonézzel készítjük azokat el. Ha szeretjük az ilyen salátákat és nem akarunk tőlük megválni, akkor érdemes legalább a felhasznált majonéz kalória tartalmára odafigyelnünk illetve sovány joghurttal vagy kefirrel elkevernünk a majonézes öntetet, mert így jelentősen csökkenthetjük az ilyen saláták kalória tartalmát is.

A táplálékok alapanyagok kiválasztása mellett nagyon fontos az is, hogy odafigyeljünk arra, hogy milyen körülmények között és hogyan eszünk. Az evést minden esetben próbáljuk meg függetleníteni az egyéb teendőinktől. Mindig odafigyelve, ülve, lassan együnk. A falatokat jól és sokszor rágjuk meg. Ezzel nem csak az emésztést indítjuk el már a szájban, hanem azt is elősegítjük, hogy a jóllakottság érzése kevesebb táplálék elfogyasztása mellett elérkezzen. Ha sietve, kapkodva eszünk, esetleg menet közben fogyasztjuk el hétköznapi ebédünket, akkor sokkal több táplálékot vagyunk képesek elfogyasztani, mintha odafigyelve, tudatosan táplálkozunk.

 



?>