Kategóriák

Ajánlat



Diéták

Hirdetés


Cukor vagy édesítőszer?

cukor vagy édesítőszerA nagy mennyiségű cukor fogyasztás számtalan káros hatása ismert. Nem a hizlaló hatása a legsúlyosabb, hiszen növeli a vér inzulinszintjét, így bátran kijelenthetjük, hogy az egész testünkre káros hatással lehet. Társadalmunk a szükséges cukor mennyiség többszörösét fogyasztja el. Sokan úgy vélik, hogy csak a kristálycukor káros, ez egy téves megítélés, hiszen a barna cukor és a méz is hasonlóképpen kalóriadús és káros.

A kristálycukor, gyümölcscukorból, valamint szőlőcukorból áll össze. Hazánkban leginkább cukorrépából készítik, míg más országokban cukornádból. A kristálycukrot más néven szacharóznak nevezik.

A szőlőcukor gyümölcsökből, illetve mézből készül, de akár burgonya, vagy kukoricakeményítőből is előállítható. A glükóz a szervezetünk legfontosabb energiaszállítója, hiszen az agy, valamint a vörösvérsejtek is a szőlőcukorból nyert energiát használják. A testünk képes ennek az anyagnak az előállítására, ezért nem szükséges a folyamatos szőlőcukor bevitel. A szőlőcukor hamar felszívódik, így gyorsan megnöveli a vércukor és inzulinszintet, ezért gyermekeknek és sportolóknak nagyon ajánlott. A megemelkedett vércukorszint viszont rövid időn belül le is csökken, ez pedig éhségérzettel jár, ezért a fogyókúrázók számára nem ajánlott a fogyasztása.

A cukrot a cukorpótlókkal és édesítőszerekkel lehet felváltani.
A szacharin az egyik ilyen termék, amely a cukornál sokszor édesebb, viszont kesernyés mellékíze van. A ciklamát tartalmú termékekkel is pótolható a cukor, de ennek is kesernyés mellékíze van, sőt több külföldi országban be is van tiltva!
Az aszpartam tartalmú készítményeknek nincs kellemetlen mellékízük, de melegítés, forralás hatására veszít az édes ízéből! Az Aceszulfám-K alapú termékek sokkal édesebbek a szacharinnál, de ezt az összetevőt nem tudja lebontani a szervezet, ezért elgondolkodtató, hogy érdemes-e a fogyasztása mellett dönteni. A szorbit, maltit, illetve a mannit alapú termékek is alkalmasak a cukor pótlására, de egyik sem annyira édes ízű, mint a cukor. A fent említett három összetevő cukoralkohol, amelyet keményítő erjesztésével dolgoznak fel. Az energiatartalmuk is kevesebb, mint a cukoré, ezért a feldolgozásukhoz, nem szükséges inzulin, így a cukorbetegek is fogyasztatják. A nagy mennyiségű fogyasztásuk azonban ellenjavallott, mert hasi panaszokat okozhatnak, akár hasmenést is.
A stevia bizonyosult ezidáig a legegészségesebb cukorpótlónak!

A fentiek tudtában melyiket is fogyasszuk? Cukorra szüksége van a szervezetünknek, ezért akár cukrot, akár cukorpótlót fogyaszthatunk, de csak mértékkel! Fedezzük fel az ételek valódi ízét, cukor és édesítőszer nélkül is, kellemes meglepetésben lehet részünk!



?>